1). Jos voisi jatkuvasti nauttia tyydytyksen kohteesta, sen tuottamaan nautintoon turtuisi ja tottuisi, ja normaaliolotila vakiintuisi sen tasolle. Ts. ilontuntemiskyky olisi sen osalta vähäksi aikaa lakannut. Samalla tuskallinen tuntuisi hieman tuskallisemmalta kuin ennen. Kyetäkseen siitä uudelleen nauttimaan, tarvittaisiin vastavaikutuksena saman verran tasapainottavaa kärsimystä, jota alkaa puolihuomaamatta myös syntymään, jo nautinnon kohteesta luopumisen yhteydessä: yleensä tylsyydentuskana.

Kun tätä nautinnon ja sitä lainmukaisesti seuraavan kärsimyksen hissiliikettä elämässä jatkuvasti syntyy, viimeisin nautintotoisto latistuu kerta kerralta: alkuperäiseen ilontuottoon verrattuna. Siitä on tullut paremmanpuuteriippuvuus, joka ei enää suo sitä iloa mitä se alun perin antoi, mutta haluamme toistaa sitä edelleen usein, koska nyt olo ilman sitä on yllättäen muuttunut tuskaisaksi: se suo nyt ilon sijaan helpotusta.

Saavuttaakseen siitä edelleen iloa, on määrää, laatua, erikoisuuksia tai/ja intensiteettiä lisättävä. Vähitellen myös nämä toimet kuitenkin joutuvat latistumisen lain piiriin ja tuskantuntemiskyky puolestaan kasvaa. Koska olo on levoton ja tuskainen, tulkitaan tätä puolitietoisesti siten, että yhä kovempia nautintoja, jotka vielä tehoavat, on saatava lisää: ihminen kiipeää korkeammalle hedonismin puuhun, eikä huomaa, että liukukytkimen toisessa äärilaidassa sijaitseva tunneherkkyys on vähitellen kadonnut. Samalla tunneherkkyyden luoma sydämen ymmärryskyky heikkenee, eikä ihminen enää ymmärrä, että keino jolla kärsimystä pyritään poistamaan (eli nautinto) on sen syy ja ylläpitäjä.

Olemme kutsuneet henkilökohtaisen nautinnontavoittelun mahdotonta tehtävää vakiintumistasolaiksi, koska normaaliolotila vakiintuu sille tasolle, jota toistetaan paljon. Ts. Myös jos luovutaan kaikesta nautinnontavoittelusta ja vastavaikutus kuluu loppuun, ihminen vakiintuu ja tottuu myös tähän tilaansa ja tuntee sitä liukukytkimen vasemman äärilaidan jatkuvaa tyytyväisyyttä ja onnellisuutta, jota myös autuudeksi joskus on kutsuttu. Siellä sijaitsee myös tunneherkkyyteen sidottu viisaudentaju. Terve askeesi jouduttaa tätä prosessia, samoin kuin kyltymätön hedonismi sen vastakohtaa ylläpitää.