Nerokas ja syvällinen Miki Liukkonen muotoili kysymyksen: ”Mistä helvetistä tässä kaikessa on oikein kyse”. Saadakseen vastauksen tähän todellisen filosofin kysymykseen on tutkittava eri tieteenaloja mahdollisimman laajasti, varsinkin kvanttifysiikkaa, kosmologiaa ja filosofiaa. Vastoin yleistä luuloa tämä ei kuitenkaan vielä riitä, sillä tieteellinen tutkimustapa on osittunut ja näkökulmasidonnaistunut. Lisäksi sen sisällä asuu huomaamaton joviaalistava ylemmyydentuntoryhmään kuulumishalun peikko ja akateeminen luokitteluhengenriisto. Siksi on mahdollisimman kattavasti ja oikeasti avoimin mielin tutkittava myös parapsykologiaa, mytologioita, hermetismiä, kabbalaa, hengentieteellisiä virtauksia, historiaa, klassista kirjallisuutta, muinaista kansanviisautta, aforistiikkaa, runoutta, psykologisia ilmiöitä, pyhiä kirjoituksia ja varsinkin itämaista filosofiaa ja teosofiaa. Lisäksi on tutkittava käytännön tasolla mahdollisimman monia meditaatiotekniikoita ja psykologisessa syvyydessä asuvaa itsetuntemusta välttelevää minuutta. Kun näin toimii riittävän kauan, osaa sijoittaa kaiken uudenkin lukemansa ja havainnoimansa keräämäänsä peruskontekstin sisäiseen dynamiikkaan. Edes tämä ei kuitenkaan vielä riitä, sillä totuutta on etsittävä elämällään. On pyrittävä kaikessa kanssakäymisessä totuuteen, hyvyyteen ja nöyryyteen, kuitenkaan muuttumatta salakavalasti itseriittoiseksi, ristiriitaiseksi ja teeskenteleväksi ihmishirviöksi. Tiedon tie sisältää lukuisia karikoita ja vaaroja, kuten kilpaileva paremmin tietämisen halu, tiedon kerääminen pätemistä varten, kunniaa tuottavan arvostusryhmän näkemykseen sitoutuminen, omaa mieltä olemisen halu, tai halu hankkia tietoa käyttääkseen sitä omaksi hyödykseen. Muinaiset filosofit tunsivat nykyään tunnistamattomaksi muuttuneen keskeisen totuuden: Hyve, eli kattavaan puhtaaseen ihmisyyteen pyrkiminen johtaa syvätiedon kykyyn, kehittämällä erotuskykyä. Se ei synny pelkästään ”oppineen” juurettomista ja nyanssittomista lukukokemuksista, sillä lopulta kaikki tieto on tulkittava epäitsekkään totuuden herättämällä avaimella. ”Puhdas mieli” näkee asioiden syvyyssuunnan ja kerättyään laajarintamaista materiaalia, sytyttää lopulta holistisen syvätiedon lyhdyn.